دهکده وردپرس / قالب وردپرس اوریجینال پلاگین وردپرس طراحی سایت سئو

دهکده وردپرس ارائه دهنده قالب وردپرس اوریجینال ، پلاگین وردپرس ، فیلم آموزش وردپرس ، طراحی سایت و سئو به صورت حرفه ای و با پشتیبانی تخصصی. همراه با آپدیت رایگان و دائمی قالب وردپرس و پلاگین وردپرس

علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن چیست؟

خانه » آموزش وردپرس » آموزش امنیت وردپرس » علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن چیست؟

علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن چیست؟

با سلام خدمت کاربران عزیز دهکده وردپرس.  در این آموزش تصمیم گرفتیم به این موضوع بپردازیم که علت هک شدن سایت های وردپرس چیست و چگونه با آن مقابله کنیم.

یکی از بدترین مواردی که ممکن است برای وب سایت وردپرسی شما به وجود آید ، هک شدن آن است. یک نفر وارد کامپیوتر شخصی شما شده و پسورد سایت شما را به دست می آورد ، یا پسورد شما ضعیف بوده و به راحتی حدس زده می شود، یا حتی یک نفر از طریق مشکل امنیتی در وردپرس و یا هاستینگ شما دست به خراب کاری می زند و یا یک عامل دیگر سبب می شود که هکر سایت شما را هک کند. در هر صورت سایت شما هک شده است! اما واقعا علت چیست و چگونه باید با آن مقابله کنیم؟؟!!

علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن

هک سایت های وردپرس

علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن

وردپرس از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و امنیت وردپرس همیشه زبان زد وبمستران بوده و یک سیستم مدیریت محتوای بسیار امن میباشد. مطمئن باشید وقتی که می گوییم وردپرس یکی از امن ترین سیستم های مدیریت محتوای جهان است، اما حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که اگر وردپرس اینقدر امن است پس چرا هک میشود؟ منظور ما امنیت صد در صد این سیستم نیست اما این سیستم مدیریت محتوا از سایر رقبای خود امنیت به مراتب بیشتری دارد. چرا ؟ به این دلیل که وردپرس دارای جامعه ای بزرگ از توسعه دهندگانی است که روزانه کدهای آن را بررسی کرده و مشکلات آن را حل می کنند.

علت هک شدن سایت های وردپرس

  1. وجود مشکلات امنیتی در سرور وب سایت شما 

    وردپرس تنها سیستمی نیست که با اجرا شدن در سرور شما باعث به وجود آمدن و نمایش صفحات وب می شود . سرور شما دارای یک سیستم عامل است که نرم افزار های ضروری مثل PHP ، MYSQL ، کنترل پنل هاست مثل Cpanel ، و هر چیزی که برای اجرای صحیح برنامه ای مثل وردپرس نیاز است روی آن نصب گردیده و اجرا می شوند . اگر در سرور شما کوچک ترین اختلالی ایجاد گردد، باعث می شود که وب سایت شما هم از کار بیفتد.

  2. وجود مشکلات امنیتی در سیستم مورد استفاده شما ،موبایل یا کامپیوتر 

    سیستم هایی که شما استفاده می کنید آن چنان امن نیستند هر روز تعداد زیادی ویروس و تروجان جدید برای سیستم عامل های مختلف مثل آندروید، آی او اس، ویندوز، لینوکس و … منتشر می شوند که امنیت دستگاه ارتباطی شما را به خطر می اندازند. حتی وجود یک نرم افزار معمولی هم ممکن است باعث بروز حفره های امنیتی در آن ها شود. هکر ها می توانند از طریق شبکه های وایرلس کدگذاری نشده هم پسوردهای شما را پیدا کنند.

  3. وجود مشکلات امنیتی در عملکرد مربوط به خود شما 

    خود افراد هم می توانند باعث هک شدن وب سایت خود شوند. شما در انتخاب رمز ورود به پنل مدیریتی خود دقت نمایید چون این شما هستید که رمز را انتخاب می کنید و این که در اجازه دسترسی دادن به افراد مختلف برای پنل خود توجه کنیداین شما هستید که می توانید با نصب یک افزونه ساده، امنیت سایت خود را افزایش داده و یا امنیت آن را به شدت کاهش دهید.

  4. وجود مشکلات امنیتی در سیستم وردپرس

    بدون شک وردپرس هم دارای کاستی هاییست که با ارائه آپدیت های جدید رفع می شوندولی توسعه دهندگان سیستم وردپرس همواره در تلاش هستند که حفره امنیتی جدیدی در وردپرس ایجاد نشود ولی همیشه این احتمال وجود دارد که وردپرس هم هک شود ، این نکته را فراموش نکنید .

 

هنگام هک شدن وردپرس چه کار کنیم ؟

 وب سایت خود را از دسترسی کاربران خارج کنید

شما باید بعد از هک شدن وب سایت تون در اولین قدم آن را از دسترس خارج نمایید ، اگر کاربران شما نتوانند سایت شما را ببینند بسیار بهتر از این است که با وب سایت هک شده شما مواجه شوند.پس شما باید در ابتدا بررسی نمایید که وردپرس شما در حال اجرا می باشد یا نه و سپس به بخش افزونه های بروید و افزونه WP Maintenance Mode و یا سایر افزونه های مشابه را نصب کرده و آن را فعال کنید و یا این که برای خارج کردن وردپرس از دسترس می توانید یک فایل بدون نام ایجاد نمایید و آن فایل را با فرمت maintenance. در ریشه وردپرس خود ذخیره نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با سرویس دهنده هاست و سرور خود تماس بگیرید 

اگر شما در این زمینه اطلاعات دقیق ندارید می توانید از سرویس دهنده هاست و یا سرور خود تقاضای کمک کنید و از ان ها دلیل هک شدن را بپرسید و ببینید که وردپرس شما هک شده است یا وردپرس هک شده یا PHP و یا سایر قسمت ها.اگر مشکل از قالب و یا افزونه های شماست خیلی سریع فایل و یا فایل های مربوط به آن را حذف کنید .در ضمن فایل اطلاعات مربوط به حمله (log) را برای پیگیری های قانونی بعدی (در صورت نیاز) ذخیره کنید.

نسخه های پشتیبانی که قبلا تهیه کردین را بازیابی کنید 

شما باید در این زمان بهترین نسخه ی پشتیبانی که تهیه کردید را پیدا کنید و جایگزین نمایید اگر از تاریخ دقیق وقوع حمله آگاهی دارید فایل های بک آپ قبل از آن تاریخ را بررسی کرده و مناسب ترین آن ها را بازیابی کنید ، اما اگر از تاریخ حمله آگاه نیستید باید فایل های بک اپ را دانلود کرده و محتویات آن را به صورت دستی بررسی کنید تا بهترین گزینه را پیدا کرده و آن را بازیابی نمایید .

اول با دقت بررسی نمایید و سپس تصمیم عاقلانه بگیرید 

شما باید در ابتدای وقتی که وب سایت تون هک شد به دنبال دلیل اصلی و مهم آن باشید و سپس دست به اقدام بزنید زیرا که اگر به عجله تصمیم بگیرید ممکن است که برای شما مشکلات بیشتری را هم ایجاد کند و اگر دلیل اصلی هک وب سایت شما مربوط به افزونه های وب سایت بود حتما این موضوع را با نویسنده افزونه وردپرس در میان بگذارید تا برای سایر کاربران وردپرس این اتفاق پیش نیاید .

بررسی تمامی موارد و راه اندازی دوباره وب سایت وردپرس 

شما با آرامش کامل به بررسی تمامی موارد بپردازید که برای نمونه شما می توانید کارهای زیر را انجام بدهید.

  • ابتدا سایت را از دسترسی کاربران خارج نمایید.
  • بررسی تمامی نسخه های پشیبانی که تهیه کردید.
  • اطلاعات اتصال را از پشتیبان هاست بگیرید.
  • حفره امنیتی موجود را درست کرده و فایل هک شده را حذف کنید.
  • بررسی کامل سایت و تا اگر مشکلی بود رفع نمایید تا چیزی از قلم نیفتد.
  • سایت را راه اندازی نمایید و همانند قبل به فعالیت خود ادامه بدهید.

 

چه کنیم که وردپرس هک نشود

  • فایل های بک آپ بر روی هاست نگه ندارید.
  • همیشه از آخرین نسخه وردپرس و پلاگین ها استفاده کنید.
  • اطلاعات ورود سایت خود را در فایل های متنی بر روی دسکتاپ ذخیره نکنید.
  • به کسی که اعتماد ندارد مشخصات ورود سایت خود را ندهید.
  • تولبار های مختلف و ناشناخته بر روی سیستم عامل خود نصب نکنید.
  • آنتی ویروس بروز داشته باشید.
  • تعداد زیادی سایت را بر روی یک اکانت هاست نکنید.
  • به همۀ دیتابیس ها یک یوزر اختصاص ندهید.
  • تم ها و پلاگین های “نال” شده استفاده نکنید.
  • سایت خود را به یک متخصص امنیتی برای تست بسپارید.
  • از شرکت های معتبر و با تجربه هاست بگیرید.

 

 

امیدواریم  که در این مقاله آموزشی با  علت هک شدن سایت های وردپرس و راه مقابله با آن آشنا شده و از خواندن آن استفاده لازم را برده باشید با مقاله های بعدی دهکده وردپرس همراه ما باشید.

ناشر محصول

farzaneh sabry

farzaneh sabry

سلام.من یکی از اعضای تیم دهکده وردپرس هستم.

مطالب جدید

جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در وردپرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

افزونه meta slider

افزونه meta slider

یک نظر! شما نظری ندارید؟!