دهکده وردپرس / قالب وردپرس اوریجینال پلاگین وردپرس طراحی سایت سئو

دهکده وردپرس ارائه دهنده قالب وردپرس اوریجینال ، پلاگین وردپرس ، فیلم آموزش وردپرس ، طراحی سایت و سئو به صورت حرفه ای و با پشتیبانی تخصصی. همراه با آپدیت رایگان و دائمی قالب وردپرس و پلاگین وردپرس

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

خانه » آموزش وردپرس » راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

با سلام. اگر نام  گوگل AMP به گوشتان نخورده باشد. امروز قصد دارم شمارا با  گوگل AMP و امکانات ان اشنا کنم.  قابلیت  گوگل AMP  در واقع راهی برای سرعت دادن به بارگذاری صفحات وبسایت در گوشی های هوشمند می باشد . ابزار amp در بارگزاری صفحات باعث میشود تا محبوبیت زیادی بین کاربران دریافت کند .AMP به نحوی طراحی شده تا محتویات مورد نیاز کاربر با سرعت بالا روی هر دستگاه همراه از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ و دیگر گجت‌های الکترونیکی همراه بارگذاری شود. در این قسمت نحوه راه اندازی گوگل AMP برای سایت وردپرسی را با هم بررسی خواهیم کرد.

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

 

Google AMP چیست؟

Google AMP یک ابزار متن باز میباشد که هدف از این پروژه پیدا کردن راهی برای بارگزاری سریعتر صفحات بر روی تلفن همراه میباشد. در بسیاری از تلفن های همراه، بارگذاری متن ها کند است و لود آن ها برای دقایقی طول می کشد با اینکه برخی از مدیران وسایت ها برای افزایش سرعت وردپرس تلاش زیادی می کنند.

قابلیت amp را میتوان با استفاده از کد های html و javascript پیاده سازی کرد . در واقع مقداری از محتوای وبسایت در کش google amp میماند , و با ورود مجدد به وبسایت محتوا بصورت سریع بارگذاری میشود .

از این ابزار وبسایت هایی مانند : گوگل , تویتر , لینکدین و بسیاری از وبسایت های دیگر .

 

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

در تصویر بالا میتوانید نحوه ی نمایش نتایجی که از گوگل امپ استفاده میکنند را در گوگل مشاهده کنید.

و اما تا این لحظه همه چیز عالیست. سوالی که شاید ذهن شما را مشغول کرده باشد این است که اگر Google AMP انقدر خوب و مفید است، پس چرا همه شروع به استفاده از آن نکرده اند؟ پاسخ شما این است که استفاده از گوگل امپ برای هر سایتی مناسب نیست و البته استفاده از آن میتواند علاوه بر مزایا، معایبی را نیز به همراه داشته باشد. در بخش بعدی در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب استفاده از Google AMP

همانطور که استفاده از گوگ امپ یا Accelerated Mobile Pages مزایایی را برای کاربران موبایل در بر دارد، معایبی را نیز برای صاحبین سایت ها به دنبال خواهد داشت.

اولین مشکل در استفاده از امپ این است که صفحاتی که از آن استفاده میکنند، هر نوع تبلیغی را پشتیبانی نمکینند. بنابراین اگر درآمد عمده ی سایت شما از تبلیغات باشد، ممکن است بخش بزرگی از آن را از دست بدهید.

دومین مشکل این است که زمانی که از امپ استفاده میکنید، گوگل دیگر سایت شما را از روی سرور میزبانی شما بارگذاری نمیکند. بلکه در این شرایط برای بارگذاری سایت شما از سرور کش خودش استفاده میکند. این کار یک مزیت دارد و یک عیب. مزیت این مسئله این است که بار گذاشته شده بر روی سرور میزبانی شما کمتر خواهد شد. و عیب آن این است که کاربر بجای آدرس سایت شما، آدرسی تحت دامنه ی گوگل مشاهده خواهد کرد. البته این مسئله با نمایش لینکی به صفحه ی اصلی سایت شما در نوار بالای سایت قابل رفع است ولی باز هم اینکه کاربر آدرسی به غیر از آدرس سایتتان را مشاهده کند، چندان خوش آیند نیست.

و اما مشکل سوم، وقتی به سراغ Google AMP بروید، بازگشت از آن کار آسانی نخواهد بود. دلیل این مسئله این است که پس از راه اندازی AMP در سایتتان، وقتی گوگل این صفحات را پیدا کند، حتی در صورت حذف آنها از سایت و برخورد کردن به خطای 404، باز هم دست از سر آنها بر نمیدارد. نتیجه میشود اینکه اگر قبلا google amp را به سایتتان اضافه کرده باشید و حالا بخواهید آن را غیر فعال کنید، اکثر بازدید کنندهای موبایلتان را از دست خواهید داد. البته این مسئله راه حل هایی مثل اعمال ریدایرکت 301 یا ارسال درخواست به گوگل برای حذف آدرس از کش امپ دارد ولی انجام آنها خیلی هم ساده نیست. بنابراین قبل از اینکه به سراغ google amp بروید، حسابی فکر کنید. آیا واقعا میخواهید از ان استفاده کنید؟ یا اینکه فقط قصد انجام یک تست ساده را دارید. اگر پاسختان، پاسخ دوم بود و قصد انجام تست و آزمایش را داشتید، توصیه میکنیم در سایت اصلیتان چنین کاری انجام ندهید چون طبعا ضرر و دردسرش به لذت آزمایشش نخواهد ارزید.

Google AMP برای چه سایت هایی انتخاب مناسبی نیست؟

از مزایا و معایب امپ هم که بگذریم، باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که امپ برای هر سایتی مناسب نیست. البته تصمیم نهایی کاملا با شماست ولی از آنجایی که استفاده از گوگل امپ اجباری نیست و هنوز فاکتوری برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو به شمار نمیرود، اگر وبسایت شما مشمول یکی از شرایط زیر است، شاید نیازی نباشد که به استفاده از آن فکر کنید :

  • در صورتی که از CDN استفاده میکنید
  • در صورتی که سایت شما برای دیوایس های موبایل بهینه شده است
  • اگر از یک فایل CSS تکی برای بارگذاری سایت در دیوایس های موبایل استفاده میکنید
  • در صورتی که وبسایتی فروشگاهی دارید
  • اگر محتوای زیادی منتشر نمیکنید

در هر یک از حالت های بالا، احتمالا استفاده نکردن از گوگل امپ برای شما مناسب تر خواهد بود. در واقع امپ برای سایت هایی مناسب است که تاکید بسیار زیادی بر محتوا دارند و در آنها صد ها یا شاید هزاران صفحه و مطلب مختلف یافت میشود. به هر حال، انتخاب با شماست.

اگر تا اینجا با ما همراه بوده اید و تصمیم دارید امکان استفاده از Google Accelerated Mobile Pages را به سایت وردپرسیتان اضافه کنید، از اینجا کار ما شروع میشود.

نصب google amp در وردپرس

نصب این افزونه وردپرس مانند دیگر افزونه های مشابه روند ساده ای دارد . (آموزش نصب افزونه وردپرس) افزونه amp را از مخزن وردپرس دانلود کرده و در پوشه plugins هسته وردپرس خود بارگذاری و فعال کنید .

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

بعد از نصب و فعال سازی افزونه amp چنان چه در پایان آدرس مقالات خود متن /amp را اضافه کنید , نسخه amp گوگل را مشاهده خواهید کرد .

تنظیم و سفارشی سازی بیشتر نسخه AMP

برای اعمال سفارشی سازی پیشرفته قالب amp لازم است افزونه ی AMP for WP – Accelerated Mobile Pages را در سایتتان نصب و فعال کنید.

بعد از نصب و فعال سازی افزونه به بخش نمایش > amp مجدد رفته و مشاهده خواهید کرد که قابلیت های جدیدی به این بخش اضافه شده است و شما میتوانید با اضافه کردن المنت های مورد نظر صفحه amp گوگل خود را سفارشی سازی کنید .

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید میتوانید تمام بخش های قالب amp رو کنترل کنید . یک منو اضافه کنید شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید و در نهایت با زدن بر روی دکمه ذخیره و انتشار تغییرات فوق را بر روی صفحه amp خود فعال کنید .

بررسی AMP وردپرس در کنسول جستجوی گوگل

برای اینکه بتوانید google amp خود را در کنسول گوگل (گوگل وبمستر) مدیریت کنید باید صبر کنید تا گوگل نسخه گوگل amp شما را ثبت کرده و در نتایج جستجو به نمایش در بیاورد .

لازم به ذکر است برای اطلاع از اینکه گوگل نسخه google amp شما را ثبت کرده یا خیر با رفتن به صفحه کونسول وبسایت خود (گوگل وبمستر) و مراجعه به منو search appearance و زیر منوی Accelerated Mobile Pages از وضعیت کنونی گوگل amp خود با خبر شوید .

راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی

نکات مهم در مورد  افزونه AMP وردپرس

  • Category , Tag ها با این افزونه پشتیبانی نمی شوند و صفحات آن به AMP تبدیل نمیشود.
  • این افزونه هیچ تنظیماتی ندارد و اگر قصد ایجاد تغییر در قالب بهینه شده را دارید باید با کدنویسی فایلهای قالب وافزونه معرفی شده اصلاح کنید.
  • برخی از قابلیت های اختصاصی AMP مانند amp-analytics  و amp-ad توسط این افزونه پشتیبانی نمی شوند و باید کد آن را به صورت دستی به قالب اضافه کنید.

 

دانلود افزونه

بنابراین با راه اندازی Google AMP برای سایت وردپرسی اشنا شدید. امیدوارم این مظلب برایتان مفید باشد. بدرود.

 

ناشر محصول

فاطمه ساجدی

فاطمه ساجدی

فاطمه ساجدی هستم. کارشناسی ارشد ای تی. کار تولید محتوا و طراحی سایت رو انجام میدم.

مطالب جدید

جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در وردپرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

افزونه meta slider

افزونه meta slider

هنوز نظری ثبت نشده! شما نظری ندارید؟!