دهکده وردپرس / قالب وردپرس اوریجینال پلاگین وردپرس طراحی سایت سئو

دهکده وردپرس ارائه دهنده قالب وردپرس اوریجینال ، پلاگین وردپرس ، فیلم آموزش وردپرس ، طراحی سایت و سئو به صورت حرفه ای و با پشتیبانی تخصصی. همراه با آپدیت رایگان و دائمی قالب وردپرس و پلاگین وردپرس

Bad Gateway در وردپرس چیست و چگونه رفع می شود؟

خانه » آموزش وردپرس » Bad Gateway در وردپرس چیست و چگونه رفع می شود؟

Bad Gateway در وردپرس چیست و چگونه رفع می شود؟

دوستان سلام ، همانطور که می دانید وردپرس یکی از قدرتمندترین ابزارهای سیستم مدیریت محتوا به شمار می اید و اجازه ساخت انواع سایت های مختلف را به کاربرانش می دهد. اما در این بین ممکن است خطاهایی نیز بوجود اید. خطای ۵۰۲  یا Bad Gateway یک خطای سمت سرور می‌باشد که به دلیل وجود مشکل در یکی از سرورهای درگاه اصلی Gateway یا سرور اصلی ممکن است بوجود بیاید . در این نوشته بیشتر راجب Bad Gateway  در وردپرس و روش های حل این مشکل صحبت می کنیم.

Bad Gateway در وردپرس چیست و چگونه رفع می شود؟

bad gateway چیست و چگونه رفع می شود

خطای Bad Gateway :

خطای 502 یا همان Bad Gateway زمانی رخ می دهد که کاربر درخواستی از یک سرور دارد. و سرور ها نقش یک Gateway یا مسیریاب را دارند و زمانی که پاسخی از سرور بالاتر دریافت نکنند که به کاربر بدهند این خطا رخ می دهد. خطای 502 یا Bad Gateway به معنای بوجود امدن مشکل برای یکی از سرورهای اصلی نامیده می شود.  یا به عبارتی یکی از سرورها بنا به دلایلی مثل خطا در برنامه ریزی، نداشتن دسترسی لازم، مشکل در بافرهای سرور، پیکربندی نشدن صحیح و… نتواند جواب معتبری به Gateway بدهد. به طور مثال؛ ممکن است یک پاسخ غیر معتبر از طرف سرور به سمت Gateway ارسال شود و سرور اصلی به ناچار این درخواست را غیر معتبر بشناسد. در این صورت این خطا برای کاربر نمایش داده می‌شود.

چگونگی نمایش خطای Bad Gateway :

Error 502
HTTP 502
HTTP 502
502 Bad Gateway
502 Proxy Error
Temporary Error (502)
502. That's an error
502 Service Temporarily Overloaded
HTTP Error 502 - Bad Gateway
Bad Gateway: The proxy server received an invalid response from an upstream server
502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request

برخی دلایل وقوع خطای 502

  •  وجود خطا در بخش بانک اطلاعات
  • تمام شدن زمان اتصال یک سرور یا از دسترس خارج شدن آن
  • بروز مشکل هنگام دریافت پروکسی های سرور
  • بروز مشکل هنگام ایجاد تغییرات در کدهای قالب

Bad Gateway چیست و چگونه رفع می شود؟

 

 روش های رفع خطای Bad Gateway 502

1- پاک کردن cache مرورگر 

خطای Bad Gateway هنگام بروز مشکل در برقراری ارتباط در سرورها رخ می دهد ، اما گاهی cache  مرورگر ممکن است در رخ دادن این خطا دخیل باشد. گاهی وقت ها cache  مرورگر در برقراری ارتباط بین درخواست ها و دریافت اطلاعات از سمت سرور دچار تداخل می شود. اولین قدم در صورت مواجه شدن با مشکل Bad Gateway پاکسازی حافظه پنهان (cache ) مرورگر است. برای اینکار در ویندوز می توانید با کلید های ctrl+F5 صفحه را بازسازی کنید . همچنین در مرورگر های مختلف در بخش history می توانید حافظه نهان را خالی کنید.

۲- غیر فعال‌ سازی موقت شبکه دریافت محتوا یا CDN

گفتیم پروکسی ها سبب بروز بوجود امدن خطای 502 می شوند. در واقع پروکسی‌ها یک رابط برای برقراری اتصال بین سرور و مرورگر کاربران هستند، که گاهی اوقات این رابط  دچار مشکلاتی می شود. در این میان گاهی سرورهای CDN اطلاعات نادرستی را به دلیل درخواست‌های هم‌ زمان توسط هزاران کاربر، به مرورگر شما ارسال می‌کنند که در این صورت باعث بروز خطای ۵۰۲ در مرورگر کاربر می‌شود. برای حل مشکلاتان می توانید CDN خود را به طور موقت غیرفعال کنید ، و سایت را رفرش کنید اگر مشکلاتان حل شد که متوجه می شوید مشکل از CDN بوده است در غیر اینصورت باید موارد دیگر را بررسی کرد.

به طور مثال در وبسایت Cloudflare که یک سرویس ‌دهنده CDN بسیار حرفه‌ای است، در بخش Overview قادر به غیر فعال ‌سازی سرویس خود هستید، که برای اینکار کافی است بر روی Pause Website کلیک کنید.

 

Bad Gateway چیست و چگونه باید رفع کرد؟

۳- بررسی قالب و افزونه‌های فعال در وردپرس

اگر راه های قبلی مشکل شما را حل نکرد ، باید به سایت وردپرس خود مشکوک شوید. اصلی ترین دلیل برای بروز Bad Gateway افزونه ها و قالب وردپرسی شماست. پس ابتدا از قالب سایت خود شروع کنید و سپس سراغ افزونه ها بروید. قالب سایت را غیرفعال کنید. و یادتان باشد قبل از غیرفعال کردن از همه اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید.

برای غیر فعال‌ سازی قالب و افزونه‌های سایت خود، باید ابتدا وارد هاست شوید. پس از ورود به هاست خود، باید پوشه مربوط به قالب یا افزونه‌ها را انتخاب کنید و با کلیک بر روی Rename و تغییر نام پوشه مربوط به آنها، قالب یا افزونه‌های خود را غیر فعال کنید. در هر مرحله تغییر نام سایت وردپرسی را چک کنید تا متوجه افزونه یا قالب دارای مشکل خود شوید. البته توجه داشته باشید که این بررسی باید با استفاده از کلید‌های CTRL+F5 باشد تا حافظه پنهان مرورگر شما روی بررسی‌های شما تاثیر نداشته باشد!

با بروزرسانی‌های افزونه‌های وردپرس این خطا رفع می‌شود و گاهی بروز رسانی یک افزونه سبب بروز چنین خطایی می‌شود، که لازم است آن را به ورژن قبلی بازگردانید یا اصطلاحاً Downgrade کنید. 

پیشنهاد می کنیم انتقال صفحات 404 به صفحه دلخواه در وردپرس را از دهکده وردپرس مطالعه کنید.

امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد.بدرود

 

 

 

ناشر محصول

فاطمه ساجدی

فاطمه ساجدی

فاطمه ساجدی هستم. کارشناسی ارشد ای تی. کار تولید محتوا و طراحی سایت رو انجام میدم.

مطالب جدید

جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در وردپرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

افزونه meta slider

افزونه meta slider

هنوز نظری ثبت نشده! شما نظری ندارید؟!