دهکده وردپرس / قالب وردپرس اوریجینال پلاگین وردپرس طراحی سایت سئو

دهکده وردپرس ارائه دهنده قالب وردپرس اوریجینال ، پلاگین وردپرس ، فیلم آموزش وردپرس ، طراحی سایت و سئو به صورت حرفه ای و با پشتیبانی تخصصی. همراه با آپدیت رایگان و دائمی قالب وردپرس و پلاگین وردپرس

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خانه » آموزش بازاریابی دیجیتال » دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با سلام و خسته نباشید به همراهان همیشگی دهکده وردپرس. امروز با آموزش دیجیتال مارکتینگ در خدمت شما عزیزان هستیم. همراه ما باشید.

امروزه قدرت کانالها و رسانه های دیجیتالی به حدی رسیده است که مردم اطلاعات مربوط به زندگی روزمره و حتی خرید خود را از این طریق دنبال می کنند. افراد در هر زمان و مکان از طریق دستگاه های همراه خود میتوانند دسترسی سریع به حجم زیادی از اطلاعات منتشر شده بر روی رسانه های دیجیتالی را مرور نمایند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با گسترش اینترنت و حضور فروشگاه های اینترنتی، شیوه فعالیت کسب وکارها تغییرات گسترده ای نسبت به گذشته داشته است و از ابزارهای دیجیتالی برای فعالیت خود استفاده می کنند و کسی در این حوزه موفق است که بتواند همگام با دنیای دیجیتالی پیش برود. از این رو بحثی به وجود می آید به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که نیاز است برای ادامه کسب وکار موفق خود، تکنیک های آن را به خوبی بشناسیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) به استفاده از رسانه‏ های جدید دردنیای تجارت اطلاق میشود که این بازاریابی دیجیتال بسیار به اینترنت وابسته می باشد و نام دیجیتال مارکتینگ را به خود گرفته است. در واقع می توان گفت به تمام فعالیتهایی که به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت صورت میگیرد  دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم، در واقع برخلاف بازاریابی سنتی، در دیجیتال مارکتینگ مشتریان بیشترین اهمیت را دارند به همین منظور شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی سعی در تحلیل رفتار مشتری می کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت نمایند.

 

روش های  پایه دیجیتال مارکتینگ

1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

سئو یعنی تکنیک ها و روش های بهینه سازی سایت براساس گوگل به منظور افزایش رتبه و فروش است.سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد. سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد و دارای تکنیک های متفاوتی است و هرساله هم توسط گوگل، الگوریتم آن تغییرات پیدا می کند.دیجیتال مارکتینگ

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که به معنای تبلیغ سایت و فروشگاه اینترنتی خود از طریق تبلیغات خود گوگل و موتورهای جستجو است که اصولا باید هزینه پرداخت کرد؛ در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید.بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.محتوای ارزشمند، باعث می شود که میزان اشتراک گذاری مطالب شما افزایش یابد که این خود، باعث افزایش بک لینک و بیشتر دیده شدن پست های شما می شود.

دیجیتال مارکتینگ

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media)

اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسی پوشیده نیست. همه ما امروزه حداقل از یک شبکه اجتماعی برای ارتباطات با یکدیگر و دریافت آخرین اطلاعات و اخبار استفاده می کنیم.در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند. بهترین راه برای فعالیت در شبکه های اجتماعی، حضور مداوم و تولید محتوای ارگانیک و متناسب با فعالیت خود است. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد.دیجیتال مارکتینگ

4- بازاریابی ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.بیشتر مشتریان و افراد، یکی از اولین فعالیت هایی که در صبح سرکار خود انجام می دهند، مرور ایمیل های خود است. اگر یک استراتژی مناسبی برای ایمیل مارکتینگ خود تهیه کنید، خیلی راحت و سریع می توانید بازخوردی فوق العاده مناسب را دریافت نمایید.ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است.در ایمیل مارکتینگ شما می تواند به معرفی محصولات جدید، ارسال مطالب و محتوای جدید، نظر سنجی، دریافت اطلاعات کاربران و غیره را انجام دهید.دیجیتال مارکتینگ

5- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است و از طرفی کاربران کم حوصله تر شده اند.خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.دیجیتال مارکتینگ

6- بازاریابی موبایل

یکی از روش های بازاریابی است که در آن برای ارتباط و برقراری تماس با مخاطب و انتقال پیام از مواردی مانند تبلیغات پیامکی (sms), ارسال نوتیفیکیشن موبایل و تبلیغات بنری موبایلی که معمولا در اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین تبلیغات ویدئویی موبایلی استفاده می شود .استفاده از گوشی های هوشمند به قدری افزایش پیدا کرده است که تمامی فعالیت های روزمره را به راحتی می توان با آن انجام داد. کسب وکارهایی موفق هستند که تمامی پلتفرم های کاری مانند وبسایت، اپلیکیشن و غیره آن ها در گوشی های هوشمند قابل اجرا باشد، به طوریکه کاربر در استفاده از آن ها به دچار دردسر نشود.

دیجیتال مارکتینگ

برای بازاریابی موبایل میتوان از روش های زیر استفاده کرد:

بازاریابی پیامکی: این روش از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد که به دلیل اینکه فرستنده می‌تواند اطمینان حاصل کند که مخاطب خود پیام را دریافت کرده رایج‌ترین روش بازاریابی موبایلی می‌باشد.
بازاریابی MMS: این روش از طریق ارسال فایل فیلم یا عکس به مخاطب صورت می‌گیرد.
بازاریابی برنامه‌ای: در این روش بازاریاب با ایجاد یک برنامه حول محور محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارد با مخاطب خود ارتباط بر قرار می‌کند.
کدهای QR: این کدها این امکان را به مخاطبین می‌دهند که به جای وارد کردن آدرس یک سایت با اسکن یک کد دوبعدی به یک صفحه از وب دسترسی پیدا کنند. طریقه استفاده از آنها هم به این صورت است که شما می‌توانید این کدها را در صفحات وب، برروی کالای خود، هدایا و بنرهای تبلیغاتی خود در سطح شهر استفاده کنید.

7- بازاریابی بازی های دیجیتال (Marketing Gaming)

بازیهای دیجیتالی کانال دیگری بازاریابی هستند که اخیرا به دلیل نفوذ عمیق در ذهن افراد مورد توجه بسیاری از شرکتها و کمپانیهای بزرگ قرار گرفتهاند. در این نوع از بازاریابی سعی میگردد تبلیغات وبرندسازی از طریق سرگرمی به مخاطب منتقل گردد. در سالهای اخیر تعداد زیادی از اینگونه بازیهابرای پلتفرمهای مختلف تولید و در اختیار کاربران قرار گرفته است. استفاده از این رو بازاریابی معمولا برای شرکتهای بزرگ پیشنهاد میشود.

دیجیتال مارکتینگ

8- بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمیتواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود.یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در بازاریابی چریکی مهم نیست مردم درباره شما چه می گویند، مهم این است که مردم درباره شما می گویند. یعنی اینکه اسم شما دهان به دهان پخش شده است.

دیجیتال مارکتینگ

9- تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)

نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند.تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایت های بزرگ نمی شود. بلکه شما حتی می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های موبایلی نیز به نمایش در آورید.یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبه های مختلف می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اول اینکه شما از طریق رپورتاژ آگهی می توانید بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کنید. دوم اینکه ممکن است از طریق لینک منبع ترافیک سایت شما بالا برود. سوم اینکه به برند سازی شما کمک می کند. چهارم به سئوی سایت شما بسیار بسیار کمک می کند.

دیجیتال مارکتینگ

نکته: پرداخت به‌ازای کلیک (PPC):‌ این روشی است برای ایجاد ترافیک وبسایت؛ به سایتی که تبلیغ شما را منتشر می‌کند به‌ازای هر کلیکی که روی تبلیغ‌تان صورت می‌گیرد، مبلغی را پرداخت می‌کنید.

 

مزیت های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شما نیاز دارید از رسانه های دیجیتال برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید. امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که به راحتی به کسب و کاری اعتماد کند. در واقع شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است. با وجود رسانه های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی دهد. اکثرا به حرف این و آن در شبکه های اجتماعی توجه می کنند. مزیت ها شامل:

1- ترافیک وبسایت

با بازاریابی دیجیتال می‌توانید تعداد افرادی را که از صفحه‌ی اصلی وبسایت‌تان بازدید کرده‌اند، به‌صورت آنی و لحظه‌ای با استفاده از یک نرم‌افزار تحلیلگر دیجیتال مانند “HubSpot” ببینید. همچنین آمار اینکه که چه تعداد صفحه بازدید شده است، با چه دستگاهی وارد وبسایت شما شده‌اند و در چه منطقه‌ی جغرافیایی قرار دارند و نیز سایر اطلاعات تحلیلی دیجیتالی آنها را می‌توانید مشاهده کنید.

2- عملکرد محتوا و هدایت مشتری

تصور کنید بروشوری را برای محصول‌تان ساخته و آن را از طریق صندوق‌پست بین مردم توزیع کرده‌اید؛ آن بروشور یک نوع محتوای آفلاین است. مشکل این است که شما اصلا نمی‌دانید چه تعدادی بروشور شما را باز کرده و خوانده‌ و چه تعداد آن را بدون اینکه باز کنند، داخل سطل آشغال انداخته‌اند.حال تصور کنید که همان بروشور را آنلاین پست کرده‌اید. می‌توانید به‌طور دقیق برآورد کنید که چه تعدادی از افراد از صفحات آن بروشور بازدید کرده‌اند. همچنین می‌توانید جزئیات تماس افرادی که آن بروشور را دانلود کرده‌اند، به‌دست بیاورید. نه تنها می‌توانید تعداد افرادی را که با محتوای بروشور شما ارتباط برقرار کرده‌اند را شناسایی کنید، بلکه وقتی آن را دانلود کردند نیز می‌توانید آنها را به سمت خرید محصول هدایت کنید.

3- مدل‌سازی صفت

یک راهبرد مؤثر در بازاریابی دیجیتالی با ابزار و فناوری‌های مناسب ترکیب می‌شود و به شما این اجازه را می‌دهد تا تمام فروش‌های‌تان را تا اولین نقطه‌تماس دیجیتال مشتری با کسب‌وکار‌تان ردیابی کنید. به این استراتژی «مدل‌سازی صفت» می‌گویند. این مدل‌سازی به شما اجازه می‌دهد تا گرایش‌هایی را که در شیوه‌ی تحقیق مخاطبان و خرید محصول شما وجود دارد، شناسایی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری را اتخاذ کنید که کدام قسمت‌های استراتژی بازاریابی‌ شما به توجه بیشتر و کدام قسمت‌های چرخه‌ی فروش به پالایش نیاز دارند.برقراری ارتباط بین بازاریابی و فروش بسیار حائز اهمیت است.

 

سخن آخر:

بازاریابی دیجیتال بر‌خلاف بازاریابی آفلاین، به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را به‌صورت آنی مشاهده کنند.با بازاریابی آفلاین، به دشواری می‌توان گفت مردم قبل از تعامل با فروشنده یا خرید محصول، با برند شما چه ارتباطی برقرار می‌کنند. اما در بازاریابی دیجیتال می‌توانید گرایش‌ها و طرح‌های رفتاری مردم را قبل از اینکه به مرحله‌ی نهایی فرایند خرید برسند شناسایی کنید؛ به‌عبارت‌دیگر، شما می‌توانید درست در ابتدای قیف بازاریابی، تصمیمات آگاهانه‌تری را در مورد نحوه‌ی جذب افراد به وبسایت‌تان اتخاذ کنید.اگر بتوانید با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، مسیر مشتری را از طریق چرخه‌ی خرید بهبود بخشید، آنگاه احتمال این وجود دارد که بتوانید نظر مثبتی را در مورد عواید سالانه‌ی کسب‌وکار خود داشته باشید.

 

دوستان عزیز، امیدواریم  که از مطلب آموزشی دیجیتال مارکتینگ استفاده لازم را برده باشید. در صورتی که سوالی درباره دیجیتال مارکتینگ ذهن شما را مشغول کرده است، میتوانید آن را در بخش نظرات همین صفحه مطرح نمایید تا تیم ما یا سایر کاربران به آن پاسخ بدهد. همچنین اگر توضیح تکمیلی درباره این مطلب دارید خوشحال میشویم آن را با ما درمیون بزارید تا در همین مطلب آن را اضافه کنیم.

به امید بهبود کسب و کارتان

ناشر محصول

farzaneh sabry

farzaneh sabry

سلام.من یکی از اعضای تیم دهکده وردپرس هستم.

مطالب جدید

جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در وردپرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

مدیریت سفارشات مشتریان در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

انتقال مستقیم به صفحه تسویه حساب در ووکامرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

کاهش رتبه الکسا در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

ساخت جدول قیمت گذاری در وردپرس

افزونه meta slider

افزونه meta slider

هنوز نظری ثبت نشده! شما نظری ندارید؟!