با عرض سلام و وقت بخیر به دوستان همیشگی دهکده وردپرس. امیدواریم حالتون خوب و خوش باشه. امروز میخواهیم مهم ترین فاکتور های رتبه بندی سایت در گوگل را با هم بررسی کنیم تا بتوانیم با توجه به این معیارها و نکات، رتبه سایت خود را در گوگل به اولویت های بالاتر انتقال دهیم.
قطعا مدیر هر سایتی که باشید، دوست دارید که بازدیدکنندگان سایت شما زیاد باشند و در جستجوهای گوگل جزو اولویت های برتر باشید. صرف نظر از اینکه سایت شما یک سایت تفریحی و خدمات رایگان باشد و یا اینکه کسب و کار شما باشد و باعث درآمد شما شود. مثلا ما که یک وبسایت فروش قالب وردپرس داریم، دوست داریم کاربران با جستجو کردن کلمه قالب وردپرس در گوگل، با سایت ما آشنا شوند و به سایت ما مراجعه کنند.
اما با توجه به رقابت بسیار سنگین بین وبسایت ها، کنار زدن این رقبا و رسیدن به رتبه های بالاتر گوگل، کاری بس دشوار است!!! در نتیجه داشتن تخصص کافی برای پیاده سازی و رعایت یک سری اصول و قوانین برای رسیدن به نتیجه مطلوب، الزامی است! ما در این مطلب مهم ترین فاکتور های رتبه بندی سایت در گوگل را برای شما به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم که توجه و رعایت آنها نقش بسیار موثری در بهبود سئو سایت و بالا بردن رتبه شما در موتورهای جستجو خواهد داشت. کاری که انجام آن توسط متخصصان سئو، بین 2 تا 20 میلیون تومان هزینه برای شما دارد! اما پرداخت این هزینه، ارزش افزوده بسیار خوبی برای شما خواهد داشت!
تیم دهکده وردپرس با تجربه چند ساله و دارا بودن نیروی متخصص، آماده بهینه سازی و سئو وبسایت شماست!
برای بهینه سازی سایت خود، به ما اعتماد کنید.
مهم ترین فاکتور های رتبه بندی سایت در گوگل
1- اطلاعات WhoIs خصوصی در مقابل عمومی
همان طور که می دانید WhoIs سایتی است که از طریق آن می توانید صاحب یک دامنه را شناسایی کنید. اطلاعات WhoIs های Private ممکن است نشانگر این موضوع باشد که صاحبان این دامنه ها چیزی برای مخفی کردن داشته باشند. در نتیجه هنگامی که whoIs سایت شما به صورت عمومی است، گوگل سایت شما را برای کاربران مطمئن تر در نظر میگیرد.
مت کاتز در این باره می گوید:
زمانی که اطلاعات WhoIs آنها را بررسی کردم، همه آنها دارای سرویس محافظت خصوصی بودند. این Private کردن اکانت WhoIs به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی که فاکتورهای متعددی را کنار یکدیگر قرار دادید، ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد.
2- مفهوم نهفته در کلمات کلیدی موجود در محتوا (LSI)
این گزینه به موتورهای جستجو کمک می کند معنی واقعی کلماتی که بیش از چند معنی دارند را به دست آورند. به عنوان مثال کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند کامپیوتری جهان است و هم نام یک میوه. حضور/ عدم حضور LSI به احتمال زیاد به عنوان نشانه کیفی محتوا عمل می کند.
3- وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا توضیحات
همانند محتوای صفحه، کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات می تواند به گوگل کمک کند تفاوت بین کلمات مترادف را تشخیص دهد. این گزینه نیز نشان دهنده مرتبط بودن است.
4- سرعت بارگذاری صفحات از طریق HTML
هر دو موتور جستجوی Google و بینگ از سرعت بارگذاری صفحات سایت به عنوان عامل مهمی در رتبه بندی سایت از نگاه گوگل استفاده می کنند. الگوریتم های موتور جستجو می توانند با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را بر اساس کدهای موجود در آن و حجم فایلها تخمین بزنند.
5- طول عمر دامنه سایت
مت کاتز در باره الگوریتم های رتبه بندی سایت می گوید:
تفاوت دامنه ای که شش ماه از زمان ثبت آن می گذرد با دامنه ای که یکساله است چندان زیاد نیست.
به عبارت دیگر، گوگل به سن دامنه اهمیت می دهد، اما میزان اهمیت آن زیاد نیست.
6- تعداد دفعات ثبت دامنه
به استناد صحبت های یکی از کارشناسان Google:
دامنه های با ارزش اغلب برای چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند در حالیکه دامنه های کم ارزش به ندرت بیش تر از یکسال استفاده می شوند. بنابراین زمانی که یک دامنه در آینده منقضی شود، این انقضا به عنوان یک فاکتور در مشروعیت دامنه شناخته خواهد شد.
7- کلمات کلیدی که در ادامۀ دامنه ظاهر می شوند
استفاده از این گزینه شاید مانند گذشته تاثیر زیادی نداشته باشد اما داشتن کلمات کلیدی مناسب در دامنه هنوز هم به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل می کند. مهم تر از همه این است که موتورهای جستجو کلمات کلیدی که در نام دامنه وجود دارند را به صورت برجسته نمایش می دهند. و رتبه بندی سایت از نگاه گوگل را بهبود میدهد.
8- میزان ثبات و پایداری سایت و نداشتن قطعی و محل فیزیکی سرور
قطعی های کوتاه مدت سایت در حد چند دقیقه، آسیبی به سئو وارد نمی کند. اما قطعی های مکرر و طولانی، گوگل را به این نتیجه میرساند که سایت برای صاحبش اهمیت چندانی ندارد چون به مشکلات آن رسیدگی نمیکند. همچنین وجود قطعی های طولانی و مکرر باعث عدم رضایت کاربران سایت هم میشود. در نتیجه گوگل عملکرد سایت را ضعیف ارزیابی میکند و رتبه آن را کاهش میدهد.
مکان سرور هم در کنار مکان بک لینک های سایت، و کشور جستجو کننده ها در رتبه بندی تاثیر گذار است.
9- داشتن پروتکل امن ssl یا همان HTTPS به خصوص برای سایت های فروشگاهی
این مورد اخیرا از فاکتور های مثبت رتبه بندی از نظر گوگل اعلام شده است. گوگل با این کار، وب مستران را تشویق به استفاده از HTTPS برای امن تر کردن دنیای وب کرده است.
10- کلمات کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه
دامنه هایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغاز می شوند نسبت به دامنه هایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمۀ کلیدی شان در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر هستند.
11- کلمات کلیدی در نام زیر دامنه
تحقیقات وب سایت MOZ در سال ۲۰۱۱ نشان داده است کلمات کلیدی موجود در نام ساب دامین (زیر دامنه) می تواند رتبه بندی سایت را افزایش دهد.
12- تاریخچه دامنه
گوگل سابقۀ تاریخی سایت هایی که در طول دوره ای دارای مالکیت مختلف بوده اند یا افت متعددی را تجربه کرده اند را دوباره از نو تنظیم می کند. همین امر موجب می شود لینک هایی که به دامنه ارجاع داده می شود خنثی گردد.
13- EMD یا دامنۀ دقیقاً همتا
این واژه مخفف Exact Match Domain (دامنه دقیقا همتا) است. به این معنی که دامنۀ یک سایت دقیقاً همان کلمۀ کلیدی مورد هدف باشد، مثلاً Seo.com. این گونه دامنه ها نیز به گونه ای متفاوت عمل می کنند. اگر سایت با کیفیت باشد این گزینه می تواند مفید باشد. اما اگر در سایت های کم کیفیت رخ دهد می تواند نسبت به به روزرسانی EMD آسیب پذیر باشد.
تغییرات جزئی تدارک دیده شده در الگوریتم گوگل از میزان نمایش دامنه های دقیقاً همتای بی کیفیت در نتایج جستجوی گوگل خواهد کاست.
14- جریمه شدن مالک دامنه
اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپمر شناسایی کند سایر سایت هایی که متعلق به این شخص است را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد داد و این امر می تواند در رتبه بندی سایت در گوگل موثر باشد.
15- دامنه سطح بالای کد کشوری
داشتن دامنۀ سطح بالای کشوری (همچون .ir) رتبه سایت برای آن کشور خاص را بهبود می بخشد اما توانایی سایت برای رتبه بندی سایت از نگاه گوگل را محدود می سازد.
16- کلمه کلیدی در تگ عنوان
تگ عنوان دومین بخش مهم محتوای سایت است (در کنار محتوای صفحه). بنابراین استفاده مناسب از آن می تواند یک سیگنال قوی سئوی On-Page برای گوگل ارسال کند.
17- تگ عنوانی که با کلمه کلیدی آغاز می شود
بر اساس داده های حاصل از سایت MOZ، تگ عنوانی که با کلمات کلیدی آغاز می شود بهتر از تگ عنوان هایی که کلمات کلیدی را در انتهای خود قرار داده اند عمل خواهد کرد.
18- کلمه کلیدی در تگ توضیحات
کلمه کلیدی عبارتی است که به طور مکرر در داخل متن استفاده شده است.
استفاده از یک کلمه کلیدی به طور مکرر در داخل متن یک نوشته می تواند به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن عمل کند و موضوع فعالیت یک سایت را به گوگل بفهماند.
19- کلمه کلیدی که در تگ H1
تگ های H1 دومین تگ عنوانی هستند که نشانه های مرتبط بودن فعالیت و موضوع یک سایت را برای گوگل ارسال می کنند. این نتایج بر اساس مطالعات انجام شده زیر به دست آمده است:
20- طول محتوا
محتوایی که کلمات بیشتری دارد بالطبع، طیف وسیع تری از یک موضوع را پوشش دهد و به احتمال زیاد نسبت به مقالات کوتاه و سطحی ارجحیت دارد. SERPIQ دریافته است که طول محتوا با موقعیت سایت در نتایج جستجوی گوگل مرتبط است.
21- چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمه کلیدی، در واقع تعداد دفعاتی است که یک کلمۀ کلیدی در متن یک صفحه قرار گرفته است. اگرچه این گزینه مانند گذشته از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما گوگل هنوز هم در برخی از مواقع از چگالی کلمات کلیدی برای تعیین موضوع سایت استفاده می کند. بهتر است بدانید استفاده بیش از حد از آن می تواند به سایت شما آسیب بزند.
22- محتوای تکراری
محتوای یکسان در یک سایت (حتی اگر کمی اصلاح شده باشد) می تواند تاثیر منفی بر روی نمایش محتوا در موتورهای جستجوگر داشته باشد.
23- Rel=Canonical (نامتعارف بودن)
اگر این گزینه به درستی به کار رود، اجازه نمی دهد که گوگل صفحات سایت شما را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.
24- سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل کروم
گوگل ممکن است از داده های کاربری کروم برای مدیریت بهتر مدت زمان بارگذاری سایت استفاده کند. استفاده از CDN و سایر موارد غیر مرتبط با HTML می تواند سیگنال های ارتباطی را افزایش دهد.
25- بهینه سازی تصاویر
تصاویری که بر روی صفحات سایت قرار می گیرد از طریق نام فایل، متن Alt، عنوان، توضیحات و سایر موارد سیگنال های مرتبط مهمی را به موتورهای جستجو ارسال می کنند.
26- تاخیر در به روزرسانی محتوای سایت
به روزرسانی های جدید الگوریتم گوگل، اهمیت زیادی به محتوای تازه به روز شده می دهند. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس هستند (محتوایی که در یک برهه زمانی خاص بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. این نوع محتواها باید به روزرسانی سریعی داشته باشند). گوگل اهمیت زیادی برای این عامل قائل است و تاریخ آخرین به روزرسانی را برای برخی صفحات نشان می دهد.
27- مقدار به روزرسانی محتوا
اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان فاکتور جدید بودن مطلب شناسایی می شوند. افزودن یا حذف کامل بخشی از محتوا، نسبت به تغییر یک یا چند کلمه به روزرسانی چشمگیرتری محسوب می شود.
28- سابقۀ به روزرسانی صفحات
صفحات سایت هر چند وقت یکبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا هر ۵ سال یکبار؟ به روزرسانی مکرر صفحات سایت نیز نقش مهمی در رتبه بندی وب سایت دارد.
29- برجستگی کلمات کلیدی
به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط در ۱۰۰ کلمه اول موجود در صفحه می تواند نشانه مرتبط بودن سایت یا کلمه کلیدی انتخابی می باشد. برجستگی کلمه کلیدی در واقع به قرارگیری کلمه کلید درون تگ عنوان، تگ H1، H2 و متا توضیحات بستگی دارد.
30- ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی
ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی در محتوای یک صفحه می تواند بر روی رتبه بندی بهتر سایت تاثیر بگذارد. به عنوان مثال جستجویی با عنوان روش های اصلاح موی گربه را در نظر بگیرید. صفحاتی که با عبارت روش های اصلاح موی گربه بهینه سازی شده اند رنک بهتری نسبت به سایت هایی خواهند داشت که با عبارت کلیدی چگونه موی گربۀ خود ر ا اصلاح کنیم بهینه سازی شده اند. به همین خاطر نیز Keyword Rresearch (تحقیق در مورد کلمات کلیدی) بسیار مهم است.
31- کیفیت لینک های خروجی
بر اساس یافته های سایت MOZ، موتورهای جستجوگر ممکن است از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده اید به عنوان سگینال برای یافتن موضوع سایت شما استفاده کند. به عنوان مثال؛ اگر صفحه ای دارید که در مورد خودروست، لینک دادن به صفحات مرتبط با سینما مفید نخواهد بود.
32- تولید محتوای غیر کپی
آیا محتوایی که در سایت و صفحات شما قرار دارد اصلی و توسط خودتان تولید شده است؟ اگر از یک سایت ایندکس شده کپی شده باشد نمی تواند همچون محتوای اصلی و ارجینال رتبه ای برایتان به همراه داشته باشد.
33- رعایت دستور زبان و املا در محتوا
به کارگیری صحیح گرامر و املا یکی از نشانه های کیفیت است. هرچند که مت کاتز در سال ۲۰۱۱ این موضوع را به طور کامل تایید نکرد.
34- تولید محتوای تکمیلی مفید
بر اساس راهنمای رتبه بندی گوگل، محتوای تکمیلی مفید یکی از مواردی است که کیفیت سایت و صفحات آن را به خوبی نشان می دهد.
35- تعداد لینک های خروجی
استفاده بیش از حد و افراطی از لینک های خروجی نوفالو می تواند تاثیر منفی بر روی رتبه بندی سایت در گوگل داشته باشد.
36- عناصر چند رسانه ای
استفاده از تصاویر، فیلم و سایر عناصر چند رسانه ای می تواند نشان دهندۀ کیفیت بالای محتوای شما باشد.
37- تعداد لینک های داخلی به یک صفحه
تعداد لینک های داخلی در یک صفحه نشان دهنده اهمیت مرتبط بودن آن به سایر صفحات سایت است.
38- کیفیت لینک های داخلی یک صفحه
لینک های داخلی از صفحات معتبر برای یک دامنه، تاثیر بسیار قوی نسبت به صفحاتی که پیج رنک ندارند یا پیج رنک آنها ضعیف است، دارد.
39- سطح خواندن
هیچ شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات یک سایت را تخمین می زند. در واقع، گوگل معمولا وضعیت سطح خواندن را برای سایت ها ارائه می دهد.
40- لینک های وابسته
لینک های وابسته به تنهایی آسیبی به رتبه بندی سایت شما وارد نمی کنند. اما اگر تعداد این لینک ها زیاد باشد، الگوریتم گوگل توجه دقیق تری به سایر سیگنال های کیفیت می کند تا مطمئن شود شما یک سایت وابسته نیستید.
41- لینک های شکسته
داشتن لینک های شکسته بسیار بر روی یک صفحه ممکن است نشان دهنده یک سایت نادیده گرفته شده یا رها شده باشد. گوگل از لینک های شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده می کنند.
42- خطاهای HTML / اعتبار W3C
تعداد زیاد خطاهای HTML یا برنامه نویسی نامرتب ممکن است نشان دهنده یک محتوای ضعیف باشد. موضوع بحث برانگیز این است که بیشتر سئوکاران معتقدند اعتبار W3C یک سیگنال کیفیت ضعیف است.
43- اعتبار دامنۀ صفحه میزبان
اگر همه موارد یکسان باشد، صفحه ای که بر روی یک دامنه معتبر قرار گرفته است رتبه بالاتری نسبت به صفحاتی که در دامنه های کم اعتبار قرار گرفته اند خواهد داشت.و رتبه بندی سایت از نگاه گوگل را بهبود میدهد.
44- پیج رنک صفحات سایت
کاملا مرتبط نیست اما به طور کلی پیج رنک بالای صفحات به رتبه بندی بهتری منجر می شود.
45- طول URL
مجله موتورهای جستجو بیان می کند که طولانی بودن بیش از حد URL ممکن است به دیده شدن شما در موتورهای جستجو آسیب بزند.
46- مسیر URL
صفحه ای که به صفحه اصلی وب سایت نزدیک است ممکن است اعتبار بیشتری داشته باشد.
47- دسته بندی صفحات سایت
طبقه ای که صفحه سایت در آن ظاهر می شود یک سیگنال مرتبط است. صفحه ای که بخشی از یک طبقه بندی مرتبط است نسبت به صفحاتی که در طبقه بندی غیر مرتبط قرار گرفته است، امتیاز مرتبط بودن بیشتری کسب خواهد کرد.
48- تگ های وردپرس
تگ ها تنها برای وردپرس نشانه مرتبط بودن هستند.
تنها روش برای بهبود سئوی سایت، مرتبط کردن یک بخش از محتوا به قسمت های دیگر است. همچنین مرتبط بودن گروهی از نوشته ها به یکدیگر بسیار مهم خواهد بود.
49- کلمه کلیدی در URL
این گزینه نیز یک سیگنال مهم در رتبه بندی سایت است.
50- رشته URL
طبقه بندی در رشته های URL توسط گوگل خوانده می شود و می تواند در درک بهتر گوگل از موضوع محتوای سایت کمک کند.
51- منابع و مراجع
استناد به منابع و مراجع، همانگونه که در مقالات پژوهشی صورت می گیرد، ممکن است نشانه کیفیت بالای سایت باشد. راهنمای کیفیت گوگل می گوید که بازدیدکنندگان باید بر روی منابع موجود در یک صفحه خاص دقت بیشتری داشته باشند. موضوع باید تخصصی و نیز معتبر باشد. با اینحال گوگل استفاده کردن از لینک های خارجی به عنوان یک فاکتور رتبه بندی را رد می کند.
52- فهرست های شماره دار و نشان دار شده
این لیست ها کمک می کند محتوای سایت برای مطالعه خوانندگان شکسته شود. این گزینه به کاربر پسند بودن محتوا کمک می کند. گوگل نیز محتوایی با شماره ها و نشانه ها را ترجیح می دهد.و رتبه بندی سایت از نگاه گوگل را بهبود میدهد.
53- تعداد کلمات کلیدی فرعی برای رتبه بندی سایت
اگر سایت دارای رتبه بندی های دیگری برای کلمات مختلف باشد، ممکن است نشان دهنده کیفیت محتوا باشد.
54- اولویت صفحه در نقشه سایت
اولویتی که به یک صفحه از طریق فایل Sitemap.xml داده می شود ممکن است بر روی رتبه بندی تاثیر بگذارد.
55- لینک های خروجی بیش از حد
این گزینه قبلا ذکر شده است. برخی از صفحات به لینک های بسیاری راه دارند و همین امر موجب مبهم شدن و پرت شدن حواس از محتوای اصلی شود.
56- عمر صفحه
اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می دهد، یک صفحه قدیمی که به طور منظم به روز رسانی می شود ممکن است کارایی بهتری نسبت به یک صفحۀ جدید داشته باشد.
57- صفحه بندی کاربرپسند
در دستورالعمل کیفیت گوگل آمده است که صفحه بندی صفحات با کیفیت بالا باعث می شود محتوای اصلی بلافاصله قابل رویت باشد.
58- صفحه ارتباط با ما
اسناد کیفیت گوگل بیان می کند که آنها سایت هایی را ترجیح می دهند که از روش های مختلفی برای برقراری تماس با مشتریان استفاده می کنند. اگر اطلاعات تماس با اطلاعات موجود در WhoIs منطبق باشد، پاداشی برایتان در نظر می گیرد.
59- اعتماد دامنه/ رتبه اعتماد
اعتماد یا اعتبار یک سایت (که بر اساس تعداد لینک های داده شده از سایت های معتبر اندازه گیری می شود) یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت از نگاه گوگل است.
60- آپتایم بودن سایت
زمان خرابی بسیار (downtime) به خاطر نگهداری یا مشکلات سرور می تواند بر روی رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. ( در برخی از موارد اگر اصلاح نشود باعث ایندکس نشدن محتوای سایت خواهد شد).
61- سابقه قبلی سایت از نظر تخلف و پنالتی شدن
هر چقدر یک سایت، سابقه قبلی بدتری داشته باشد، دید گوگل به آن سایت، ریز بین تر و حساس تر و سخت گیر تر می شود.به این معنی که فاکتور های منفی، ممکن است برای چنین سایت هایی، ضریب بیشتری داشته باشد. این سایت ها سخت تر از سایر سایت ها می توانند، trust rank بهتر کسب کنند.
62- موقعیت سرور
موقعیت سرور ممکن است بر روی رتبه بندی سایت شما در مناطق جغرافیایی مختلف تاثیر بگذارد. این گزینه برای جستجوهای مرتبط با موقعیت جغرافیایی بسیار مهم است.
63- گواهی SSL
گوگل تایید کرده است که آنها گواهینامه SSL را ایندکس می کنند و از HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می نمایند.
64- شرایط استفاده از خدمات و صفحات حریم خصوصی
این دو صفحه به گوگل می گوید که سایت شما یک عضو قابل اعتماد در اینترنت است.
65- اطلاعات تکراری متا در سایت
این اطلاعات تکراری در سرتاسر سایت شما ممکن است بر روی دیده شدن تمامی صفحات تاثیر منفی داشته باشد.
66- استفاده از ناوبری breadcrumb
این یک شیوه معماری کاربرپسند است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند تا بدانند در کجای سایت قرار گرفته اند.
67- بهینه سازی سایت برای موبایل
گروه رسمی گوگل پیشنهاد می کند که سایت های واکنش گرا برای موبایل ایجاد شود. سایت های واکنش گرا به احتمال زیاد رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو خواهند داشت. در واقع آنها تگ Mobile Friendly بودن را به سایت هایی که به درستی در دستگاه های موبایلی نمایش داده می شود اضافه می کنند. همچنین گوگل سایت هایی که در جستجوی موبایل، سازگار نیستند را جریمه می کند.
68- ویدئو های یوتیوب
بدون شک ویدئوهای یوتیوب در SERP ارجح تر خواهد بود (این موضوع به احتمال زیاد به خاطر مالکیت گوگل بر یوتیوب است. )
69- قابلیت استفاده از سایت
سایتی که استفاده و ناوبری آن دشوار باشد، می تواند با کاهش زمان سپری شده در سایت، صفحات بازدید شده و بانس ریت تاثیر منفی بر روی رتبه بندی داشته باشد. این الگوریتم مستقل برای حجم وسیعی از داده های کاربری است.
70- استفاده از گوگل آنالیتیکس و ابزار گوگل وبمستر
برخی از افراد فکر می کنند که نصب این دو ابزار بر روی سایت می تواند ایندکس صفحات را بهبود ببخشد. این دو گزینه می تواند با دادن اطلاعات مورد نیاز به گوگل، تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی داشته باشد.
71- نظر کاربران/شهرت و اعتبار سایت
دیدگاه ها و نظر کاربران تاثیر بسیار مهمی در الگوریتم های مرتبط با موتورهای جستجو دارد.
72- عمر دامنه لینک دهنده
بک لینک هایی که از دامنه های قدیمی داده می شوند ممکن است از دامنه های جدید، قدرتمندتر باشند.
73- تعداد دامنه های لینک شده
همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، تعداد دامنه های ارجاع دهنده یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت از نگاه گوگل است.
74- لینک های حاصل از آی پی آدرس های کلاس C جداگانه
لینک های به دست آمده از آی پی آدرس های مختلف نشان دهنده تعداد زیاد سایت های لینک دهنده به شماست.
75- تعداد صفحات لینک شده
مجموعه صفحات لینک شده (حتی اگر بر روی یک دامنه قرار گرفته باشد) یک فاکتور رتبه بندی است.
76- تگ ALT (برای لینک های تصویری)
همانطور که می دانید متن ALT نسخه تصویری، متنِ یک لینک است.
77- لینک های حاصل از دامنه های آموزشی (.edu و .gov)
مت کاتز اشاره می کند که دامنه های سطح بالا عامل مهمی در رتبه بندی سایت نیستند. با اینحال، این مورد مانع از این نمی شود که سئوکاران اهمیتی به دامنه های سطح بالا ندهند.
78- اعتبار صفحه لینک شده
اعتبار صفحه ارجاع شده یک فاکتور رتبه بندی بسیار مهم است.
79- اعتبار دامنه لینک شده
اعتبار دامنۀ ارجاع شده نیز نقش مهمی در اهمیت لینک ها بازی می کند (به عنوان مثال یک لینک با پیج رنک ۲ از سایتی با پیج رنک ۳ صفحۀ اصلی ممکن است ارزش کمتری نسبت به پیج رنک صفحه ۲ و پیج رنک ۸ از سایت آموزشی داشته باشد).
80- لینک از رقبا
لینک هایی که از سایت هایی با رتبه بندی سایت از نگاه گوگل یکسان به دست می آیند ممکن است ارزش بیشتری برای رتبۀ یک صفحه در کلمه کلیدی خاص داشته باشند.
81- به اشتراک گذاشتن صفحات ارجاعی در شبکه های اجتماعی
تعداد اشتراک های یک صفحه در رسانه های اجتماعی ممکن است بر روی ارزش لینک ها تاثیر بگذارد.
82- لینک از همسایگی بد
لینک هایی که از همسایگی بد به دست می آیند ممکن است به سایت شما آسیب بزنند. منظور از همسایگی بد همان وب سایت هایی هستند که به منظور لینک سازی ساخته شده اند و هیچ محتوای دیگری ندارند. به عبارت دیگر همان لینک فارم ها (Link Farms) میباشند.
83- پست مهمان
هرچند پست مهمان می تواند بخش مهمی از کمپین سئوی کلاه سفید باشد اما لینک های به دست آمده از پست های مهمان( به خصوص لینک هایی که در بخش بیوگرافی نویسنده قرار می گیرد) ممکن است به اندازه لینک های متنی با ارزش نباشد.
84- لینک به دامنه صفحه اصلی که صفحات سایت در آن قرار دارد
دادن لینک به صفحه اصلی وب سایت ارجاع شده می تواند نقش مهمی در ارزیابی سایت و ارزش آن داشته باشد.
85- لینک های Nofollow
یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو لینک هایی است که به صورت Nofollow می باشند. گوگل در این باره می گوید:
به طور کلی، ما این لینک ها را دنبال نمی کنیم.
که همین جمله نشان می دهد، در برخی موارد این لینک ها دنبال می شوند. داشتن تعداد خاصی از لینک های Nofollow می تواند نشان دهنده لینک های طبیعی و غیر طبیعی سایت باشد.
86- تنوع در نوع لینک ها
داشتن درصد بالایی از لینک های غیر طبیعی به دست آمده از منبع یکسان (همچون پروفایل انجمن، دیدگاه های ارسال شده در یک وبلاگ) ممکن است نشان دهنده اسپم باشد. به عبارت دیگر، لینک هایی که از منابع متنوع به دست می آیند نشانه لینک های طبیعی یک وب سایت است.
87- لینک های داخل متن محتوا
لینک هایی که در داخل محتوای سایت قرار می گیرند بسیار قدرتمندتر از لینک هایی هستند که در صفحات خالی یا جای دیگر بر روی صفحه یافت می شوند.ی ک مثال خوب از لینک های متنی، بک لینک هایی است که از گستوگرافیک ها (پُست های کاربران مهمان) به دست می آیند.
88- تعداد بیش از حد ریدایرکت 301 (تغییر مسیر) به صفحه
لینک هایی که از ریدایرکت 301 به دست می آیند، باعث ضعیف شدن برخی یا تمام پیج رنک خواهند شد.
89- متن نوشته (Anchor Text) بک لینک ها
همانطور که در الگوریتم اصلی گوگل نیز توضیح داده شده است: متون لینک ها اغلب توضیح دقیقی از صفحات سایت نسبت به خود صفحات ارائه می دهند.
این گزینه نسبت به قبل، از اهمیت کمتری برخوردار است. اما هنوز هم می تواند در موارد بسیار اندک باعث ارسال سیگنال های مرتبط بودن شود.
90- متن لینک های داخلی
انکر تکست لینک های داخلی نیز نشان دهنده مرتبط بودن است. هرچند این گزینه به طور متفاوت ارزیابی می شود.
91- اختصاص دادن عنوان لینک
عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داشتن موس بر روی لینک ظاهر می شود) نیز به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن ضعیف به کار می رود.
92- TLD کشوری که دامنه به آن ارجاع شده است
دریافت لینک از دامنه های سطح بالای یک کشور (مانند .ir یا .de) ممکن است به رتبه بندی بهتر سایت در آن کشور کمک کند.
93- محل لینک در محتوا
لینک های موجود در ابتدای صفحه نسبت به لینک هایی که در آخر صفحه قرار می گیرند ارزش بیشتری دارد.
94- موقعیت لینک در صفحه
جایی که لینک در صفحه ظاهر می شود نیز بسیار مهم است. به طور کلی ، لینک هایی که در محتوای صفحه قرار می گیرد قدرتمندتر از لینک هایی است که در فوتر یا سایدبار واقع شده است.
95- مرتبط بودن دامنه لینک شده
لینک هایی که از سایت هایی در حوزه تخصصی مشابه به دست می آیند معمولا قدرت بیشتری نسبت به سایر سایت ها خواهد داشت.به همین خاطر نیز استراتژی سئوی موثر بر روی به دست آوردن لینک های مرتبط تمرکز دارد.
96- میزان مرتبط بودن صفحه
الگوریتم Hilltop بیان می کند که لینک های حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیک تر است قدرت و توانایی بیشتری نسبت به لینک های به دست آمده از صفحات غیر مرتبط دارد.
97- متن اطراف لینک
گوگل می تواند تشخیص دهد که لینک داده شده به سایت شما یک پیشنهاد است یا بخشی از دیدگاه منفی می باشد. لینک هایی که در اطرافشان دیدگاه مثبت وجود دارد ارزش بیشتری خواهند داشت.
98- کلمات کلیدی در عنوان
گوگل لینک هایی که حاوی کلمات کلیدی صفحه شما در عنوان هستند را بیشتر دوست دارد (لینک از یک سایت حرفه ای به یک سایت حرفه ای دیگر).
99- سرعت لینک مثبت
سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت دارد معمولا نتایج بهتری در موتورهای جستجو دریافت می کند.
100- سرعت لینک منفی
سرعت دریافت لینک منفی می تواند به شدت رتبه بندی را کاهش دهد زیرا نشان دهنده کاهش محبوبیت است.
101- لینک از صفحات HUB
گرفتن لینک از صفحاتی که به عنوان منابع دسته اول (HUB) شناخته می شوند می تواند تاثیر خاصی بر روی رتبه بندی داشته باشد.
102- لینک های به دست آمده از سایت های معتبر
گرفتن لینک از سایت هایی که به عنوان سایت های معتبر شناخته شده اند می تواند تاثیر خوبی نسبت به سایت های کوچک و ناشناخته بر روی ترافیک سایت داشته باشد.
103- لینک کردن به عنوان منبع ویکیپدیا
اگرچه این نوع لینک ها nofollow هستند اما بیشتر افراد معتقدند به دست آوردن لینک از ویکیپدیا می تواند به اعتماد سایت در موتورهای جستجوگر بیفزاید.
104- کلمات همراه
کلماتی که در اطراف بک لینک های شما ظاهر می شوند به گوگل کمک می کنند موضوع صفحه و محتوای سایت را به خوبی تشخیص دهد.
105- سن بک لینک
بر اساس حق انحصاری ثبت اختراع گوگل، لینک های قدیمی تر قدرت رتبه بندی بیشتری نسبت به بک لینک های جدید دارند.
106- لینک ها از سایت های واقعی در مقابل سایت های ساختگی
به خاطر وجود شبکه های وبلاگ نویسی متعدد، گوگل ارزش بیشتری برای لینک هایی قائل است که از سایت های واقعی به دست می آیند. موتورهای جستجو معمولا از سیگنال های نام تجاری و تعامل کاربران برای تشخیص این دو مورد استفاده می کنند.
107- لینک های متقابل
گوگل لینک های تقابلی را به هیچ وجه نمی پسندد و همیشه توصیه کرده است که وب سایت ها از ساخت چنین لینک هایی پرهیز کنند.
108- لینک های موجود در محتوای تولید شده توسط کاربران
گوگل می تواند این لینک ها را نسبت به لینک های واقعی صاحب سایت تشخیص دهد. مطمئناً گوگل ارزش بیشتری برای لینک هایی که در WordPress.com ایجاد شده اند، قائل است تا لینک هایی که بر روی dehkadeh.wrodpress.com ایجاد می شوند.
109- لینک از 301
لینک هایی که از تغییر مسیر 301 به دست می آیند، ممکن است نسبت به لینک های مستقیم ارزش کمتری داشته باشد. با اینحال مت کاتز می گوید ارزش لینک های ۳۰۱ شبیه به لینک های مستقیم است.
110- استفاده از فرمت اسکیما
صفحاتی که از میکروفرمت ها پشتیبانی می کنند (سیستم امتیاز دهی) ممکن است رتبه بهتری داشته باشند. این امر منجر به افزایش مستقیم یا رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می شود.
111- سایت های لیست شده در DMOZ
بیشتر افراد معتقدند که گوگل به سایت های لیست شده در DMOZ اعتبار بیشتری می دهد و این در رتبه بندی سایت از نگاه گوگل اهمیت دارد.
112- تعداد لینک های خروجی بر روی یک صفحه
پیج رنک (رتبه یک صفحه) محدود است. لینک بر روی صفحه ای که هزاران لینک خروجی دارد معمولا نسبت به سایر صفحات رتبه کمتری خواهد داشت.
113- لینک های حاصل از پروفایل انجمن
به خاطر اسپم کردن، معمولا گوگل ارزش زیادی برای لینک های حاصل از پروفایل انجمن ها قائل نیست.
114- تعداد کلمات محتوای لینک دهنده
لینک گرفته شده از یک پست با 1000 کلمه بسیار با ارزش تر از لینکی است که از یک پست 50 کلمه ای گرفته شده است.
115- کیفیت محتوای لینک دهنده
لینک های حاصل از محتوای ضعیف ارزش زیادی نخواهد داشت. لینک های حاصل از محتوای حاوی عناصر چند رسانه ای با متن بهبود یافته تاثیر بهتر و بیشتری بر روی رتبه بندی سایت دارد.
116- ترافیک مستقیم کاربران
این موضوع تایید شده است که گوگل از داده های کاربری کروم برای تعیین اینکه آیا افراد از سایت بازدید کرده اند، استفاده می کند. سایت هایی با ترافیک مستقیم زیاد، به احتمال زیاد کیفیت بالاتری خواهند داشت.
117- ترافیک بازگشتی (تکراری) کاربران
میزان نرخ crt ورودی گوگل – سایت های قدیمی تر و شناخته شده تر، معمولا،crt بیشتری دارند. زیرا کاربران، تصور قبلی مناسبی نسبت به آنها دارند.
میزان دفع بازدید کننده (هر چه کمتر بهتر.بیشتر از 60 درصد هم حرفش رو نزنید) و میزان گشت و گذار و ماندگاری کاربر در سایت (هر چه بیشتر بهتر) . این دو مورد، به طور کامل، برای همه سایت ها از دید موتور های جستجو، قابل تشخیص نیست.
گوگل بررسی می کند آیا بازدید کنندگان به سایت بازگشته اند یا خیر. سایت هایی که بازدید کنندگان بازگشتی داشته باشند به احتمال زیاد رتبه بندی بهتری در گوگل خواهند داشت.
118- بوک مارک های کروم
همه ما به خوبی می دانیم که گوگل داده های کاربری مرورگر کروم را جمع آوری می کند. صفحاتی که در کروم بوک مارک شده اند ممکن است رتبه بهتری دریافت نمایند.
119- اطلاعات نوار ابزار در گوگل
گوگل از اطلاعات نوار ابزار گوگل به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می کند. با اینحال، علاوه بر سرعت بارگذاری صفحه و نرم افزارهای مخرب؛ مشخص نیست که گوگل چه اطلاعاتی را از این نوار ابزار جمع آوری می کند.
120- تعداد دیدگاه ها
صفحاتی که دیدگاه های زیادی دارند ممکن است برای گوگل به عنوان یک سایت تعاملی و با کیفیت در نظر گرفته شود.
121- زمان توقف (Dwell time)
گوگل توجه ویژه ای به زمان توقف دارد. مدت زمانی که کاربر بعد از جستجوی خود در گوگل و ورود، در سایت شما سپری می کند را زمان توقف می نامند. این گزینه در برخی از موارد با عنوان کلیک طولانی در برابر کلیک کوتاه شناخته می شود. اگر افراد زمان زیادی را در سایت سپری کنند، نشانه کیفیت بالای سایت است.
122- حلقه های گوگل پلاس (Google+ Circles)
گوگل برای نویسندگان و سایت هایی که شما به Google+ Circles اضافه کرده اید، رتبه بالاتری را اختصاص می دهد.
123- شکایات DMCA
سایت هایی که دارای شکایت DMCA هستند با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.
124- تنوع دامنه
به روزرسانی Bigfoot دامنه های بیشتری را به هر کدام از صفحات SRRP افزوده است.
125- تعداد توییت ها
همانند لینک ها، تعداد توییت های یک صفحه نیز ممکن است بر روی رتبه آن در رتبه بندی سایت از نگاه گوگل تاثیر میگذارد.
126- اعتبار حساب کاربران توییتر
توییت هایی که از پروفایل توییتر افراد قابل اعتماد و با سابقه به دست می آید (که فالوئرهای زیادی نیز دارند) ممکن است تاثیر بهتر و بیشتری نسبت به سایر توییت ها داشته باشد.
127- تعداد لایک های فیس بوک
هرچند گوگل نمی تواند بسیاری از اکانت های فیس بوک را مشاهده کند اما تعداد لایک های یک صفحه به عنوان یک سیگنال ضعیف رتبه بندی در نظر گرفته می شود.
128- به اشتراک گذاری در فیس بوک
به اشتراک گذاری در فیس بوک (از آنجایی که شبیه بک لینک ها هستند) ممکن است تاثیر قوی تر نسبت به لایک های فیس بوک داشته باشد.
129- اعتبار حساب کاربران فیس بوک
همانند توییتر، اعتبار و اتوریتی حساب کاربران و لایک ها و اشتراک هایی که از آنها حاصل می شود تاثیر خوبی بر روی رتبه بندی سایت دارد.
130- پین های سایت Pinterest
همانطور که می دانید پینترست یک رسانه اجتماعی محبوب با داده های عمومی بسیار است. به همین خاطر گوگل نیز اهمیت زیادی به پین های سایت پینترست می دهد.
131- رای های حاصل از سایت های اجتماعی
به احتمال زیاد گوگل از به اشتراک گذاری ها در سایت هایی همچون Reddit Stumbleupon و Digg به عنوان سیگنال اجتماعی استفاده می کند.
132- تعداد گوگل پلاس ها
هرچند مت کاتز معتقد است تعداد گوگل پلاس ها تاثیر مستقیم بر روی رتبه بندی ندارد اما باور اینکه گوگل رسانه اجتماعی خود را نادیده می گیرد بسیار دشوار است.
133- تعداد مشترکین RSS
از آنجایی که گوگل صاحب یک سرویس RSS محبوب است، از اطلاعات RSS مشترکین به عنوان سیگنال برند/ محبوبیت استفاده می کند.
134- موقعیت کسب وکار ها با لیست محلی گوگل پلاس
کسب وکارهای واقعی برای خود محل کار دارند. گوگل از اطلاعات موقعیتی برای تعیین بزرگ بودن یا نبودن برند استفاده می کند.
135- تولید محتوای خودکار
گوگل طرفدار این گونه محتواها نیست. اگر آنها شک کنند که محتوای سایت شما توسط رایانه تولید شده است ممکن است به سراغ جریمه کردن و در آوردن سایت شما از حالت ایندکس بروند.
136- توجه بیش از حد به پیج رنک
توجه بیش از حد به پیج رنک با nofollow کردن تمامی لینک های خروجی یا بیشتر لینک های داخلی، ممکن است نشان دهنده بازی کردن با سیستم باشد.
137- اسپم شدن آی پی ادرس
اگر آی پی آدرس سرور شما به عنوان اسپم در نظر گرفته شود ممکن است تمامی سایت های موجود بر روی آن سرور را تحت تاثیر قرار دهد.
138- Sandbox گوگل
سایت های جدید که به طور ناگهانی در معرض لینک های بسیار قرار می گیرند معمولا توسط گوگل به Sandbox منتقل می شوند. در این شرایط دیده شدن سایت در موتورهای جستجو به طور موقتی محدود می شود.
ما در این آموزش از دهکده وردپرس سعی کردیم تا مهم ترین فاکتور های رتبه بندی سایت در گوگل را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این آموزش برای شما مفید باشد. اگر دوست دارید مباحث بیشتری درباره سئو یاد بگیرید، مطالب سئو ما را دنبال کنید: آموزش سئو وردپرس
لطفا هرگونه سوال و پیشنهادی دارید یا اگر نکه مهم دیگری از قلم افتاده، در بخش دیدگاه های همین صفحه اعلام کنید.
با تشکر از همه شما خوبان
مطلب کاملی بود. ممنون